Polski rynek wtórny ma się w najlepsze i stanowi zdecydowaną większość całego segmentu motoryzacyjnego. W związku z tym firmy leasingowe (i nie tylko one) muszą dostosowywać swoją ofertę do panujących w Polsce trendów.

W artykule skupimy się na ważnych kwestiach, które powinniśmy wziąć pod rozwagę, decydując się na leasing samochodu używanego. Takie działanie wiąże się na ogół z innym podejściem leasingodawcy i należy być świadomym wszystkich jego zalet i wad.

Podstawowym ograniczeniem nakładanym przez leasingodawcę jest wiek pojazdu

Leasing samochodów ciężarowych lub aut dostawczych i osobowych możemy sobie odpuścić, gdy ich wiek przekracza 5 lat. Większość firm leasingowych nie stwarza problemów ze wzięciem w leasing samochodów 4-letnich, jednak wiek pojazdu, który przekracza 5 lat, może okazać się górną granicą.

Możemy oczywiście zgłaszać indywidualne zapytania do firm leasingowych, ponieważ często akceptowalny wiek pojazdu może zależeć od jego charakteru i wartości. Zwykle jednak gdy wiek ten przekroczy 5 lat, powinniśmy szykować się odmowę firmy leasingowej.

Umowy zawiązywane z firmami leasingowymi zwykle trwają około 5 lat i to czas trwania umowy determinuje górny próg wieku używanego auta. Przyjmuje się, że łącznie wiek auta i czas trwania umowy muszą mieścić się w granicach około 8 lat.

Leasing na auto używane wiąże się z większymi kosztami początkowymi

Czynsz inicjalny, czyli wielkość wpłaty początkowej w przypadku zdecydowania się np. na leasing samochodów osobowych i dostawczych może wynosić nawet do 45% wartości pojazdu w przypadku używanych samochodów. Z reguły ta sama opłata za leasing nowych aut oscyluje w granicach do 5% wartości pojazdu.

Poza wysokim czynszem inicjalnym powinniśmy być przygotowani na dodatkowe wydatki związane z przeglądem pojazdu, jego ewentualnymi naprawami i przystosowaniem do warunków umowy leasingowej, a także dodatkowego wykupienia odpowiedniej polisy.

Firmy leasingowe ubezpieczają się od strat, wobec czego wykupując ubezpieczenie na używany pojazd, który zamierzamy rozliczyć w formie leasingu, musimy wybrać polisę zawierającą zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC i NNW.

Pamiętajmy, że to firma leasingowa jest formalnie właścicielem auta i to ona musi zaakceptować warunki polisy proponowanej przez ubezpieczalnię. Zwykle leasingodawcy współpracują z jednym lub kilkoma towarzystwami ubezpieczeń, dzięki czemu mogą zaoferować nam korzystne warunki.

Dowód sprzedaży również jest ważny

Możemy wyróżnić dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Z wielu względów to właśnie ten pierwszy jest najkorzystniejszą opcją dla wielu przedsiębiorców. Umożliwia wliczanie w miesięczne koszta prowadzenia działalności całości raty leasingowej, co w porównaniu do możliwości odliczania jedynie części odsetkowej raty w przypadku leasingu finansowego sprawia, że leasing operacyjny jest częściej wybieraną formą zawierania umów.

To, czy będziemy w stanie wziąć w operacyjny leasing pojazdów ciężarowych lub osobowych, decyduje dowód ich sprzedaży. Najlepszym rozwiązaniem jest pełna faktura VAT. W przypadku, gdy podmiot sprzedający używane auto nie jest w stanie jej wystawić, możemy napotkać wiele komplikacji związanych z zawarciem korzystnej umowy leasingowej.

 

zamów rozmowę