Nowy samochód trafia prosto od producenta do leasingodawcy. Podpisywane są wówczas umowy na okres na przykład 3 lat, a pojazdy od razu oddawane w użytkowanie przedsiębiorcom-leasingobiorcom. W międzyczasie serwisuje się je regularnie i sprawdza stan techniczny.
W poniższym artykule przyjrzymy się, z jakich źródeł najlepiej kupować samochody: z salonów, komisów czy warto wybierać właśnie auta poleasingowe.
Zakup nowego auta z salonu samochodowego
Czym handluje się w salonach samochodowych? Przede wszystkim iluzją. Tuż po otwarciu drzwi obszernego pomieszczenia z nowoczesnym, designerskim wystrojem potencjalnego posiadacza nowiutkiego auta wita uśmiechnięty sprzedawca, a w powietrzu czuć zapach fabrycznie nowych pojazdów. Nikt jeszcze nimi nie jeździł, niedawno zdjęto folię ochronną z foteli, a radia nawet nie zostały włączone. Wybór modeli i kolorów jest ogromny, świeżo nawoskowane lakiery nie mają żadnej skazy i pięknie błyszczą. Klientów przyciąga również przebieg wozów, wynoszący równo 0 kilometrów, a także nawet kilkuletnia gwarancja dealera. Na tym etapie nikt nie uświadomi osoby, która rozważa zakup nowego samochodu prosto z salonu, że tuż po przejechaniu nim kilkuset metrów, auto automatycznie traci na wartości do kilkunastu tysięcy złotych. Gdy miną kolejne trzy lata, pojazd traci nawet połowę swojej ceny – sprzedaż i zamiana auta na nowy są już wówczas niezbyt opłacalne.
Z czym wiąże się kupno auta w komisie samochodowym
Część komisów samochodowych skutecznie ukrywa burzliwą przeszłość aut. Zatajone wady wychodzą na światło dzienne już po dokonaniu transakcji, w trakcie użytkowania i nie ma na to żadnej gwarancji. Takie zakupy są zatem dość ryzykowne i niepewne. Reguły transparentności w komisach nie obowiązują. W przeciwieństwie do zazwyczaj maksymalnie trzyletnich samochodów poleasingowych w pewnym stanie technicznym w komisie można naprawdę źle trafić: pojazd może być przykładowo dużo starszy niż nam się wydaje. Oczywiście nie zdarza się tak za każdym razem i należy zawsze dokładnie sprawdzić komis samochodowy, w którym planuje się dokonać rozeznania przed zakupem pojazdu.
Auto poleasingowe – Plusy zakupu
Kupujący mają obecnie coraz większy wybór pojazdów, które zostają wystawione na sprzedaż po zakończeniu trwania umowy leasingowej. Dlaczego warto zainteresować się ofertą kupna samochodu poleasingowego:
- ma on udokumentowaną, pewną historię,
- przebieg nie został mechanicznie zmniejszony i jest prawdziwy,
- jest w bardzo dobrym stanie technicznym, zazwyczaj bezwypadkowy i był regularnie serwisowany, najprawdopodobniej na stacji partnerskiej,
- był odrestaurowany dla osiągnięcia efektów kosmetycznych i zwiększenia szans na sprzedaż, a nie przykładowo w celu ukrycia skutków stłuczki czy wypadku; stosuje się np. pranie tapicerki, drobne poprawki lakiernicze, wymienia się klocki hamulcowe,
- te same, nowe modele kosztują nawet 30-50% więcej w salonie samochodowym; auta poleasingowe noszą przy tym jedynie niewielkie ślady normalnego użytkowania.
Transakcje tego typu cieszą się coraz lepszą opinią. Część sprzedawców aut poleasingowych oferuje gwarancję, podobnie jak w salonach samochodowych.
Minusy aut po leasingu
Z czym jeszcze należy się liczyć przy zakupie używanego samochodu poleasingowego? Nie można zapominać bowiem o negatywnych stronach takich transakcji, a wśród nich najbardziej istotne to:
– dość ograniczony wybór marek oraz typów nadwozia poleasingowych aut,
– większość samochodów jest naprawdę słabo wyposażona,
– pojazdy posiadają często spore roczne przebiegi, zwłaszcza, jeśli służyły jako samochody służbowe przemierzającym województwa bądź nawet cały kraj przedstawicielom handlowym lub przedsiębiorcom,
– auta mogą mieć wyższe ceny niż miałyby, będąc wystawione w ogłoszeniach przez osoby prywatne.
Podjęcie decyzji, gdzie udać się po samochód jest więc decyzją indywidualną. Należy rzetelnie rozpatrzyć wszystkie argumenty za i przeciw zakupom w salonie samochodowym, komisie aut używanych oraz punkcie z pojazdami poleasingowymi.
Najnowsze komentarze