Jeszcze do niedawna samoloty i jachty były uważane za symbole luksusu. Dziś można kupić mały samolot w cenie bardzo dobrego samochodu. Posiadanie własnego samolotu i statku z pewnością ma wiele zalet. W przypadku wielu firm to jedno z najpopularniejszych źródeł zewnętrznego finansowania.

Samoloty i statki a leasing operacyjny

Leasingobiorcami samolotów stają się najczęściej przedsiębiorcy. Dobrym rozwiązaniem jest również sfinansowanie jednego samolotu na kilka firm. Dzięki temu możesz obniżyć koszty utrzymania środka lotniczego. Leasing samolotu daje także możliwość zarabiania pieniędzy. Jest coraz więcej firm oferujących czarter samolotów. W tym wypadku samolot w leasingu staje się narzędziem inwestycyjnym. Zanim jednak podejmie się ostateczną decyzję w sprawie leasingu samolotu, warto pamiętać o tym, że do każdego leasingu dochodzą koszty licencji bądź też zatrudnienia pilota, serwisowania, AeroCasco, hangaru i paliwa.

Obecnie firmy leasingowe swoje oferty kierują głównie do firm. W przypadku leasingu statków najczęściej spotyka się leasing mokry i suchy. Leasing mokry oznacza, że finansujący zobowiązuje się do świadczenia dodatkowych usług np. konserwacja, przeglądy. Leasing suchy nie nakłada dodatkowych obowiązków. Po zakończeniu umowy leasingowej armator ma możliwość odkupienia np. jachtu w cenie ustalonej wcześniej lub wskazać inny podmiot. Zwykle też w leasing brane są mniejsze jednostki pływające takie jak jachty, kutry rybackie czy łodzie motorowe.

Swoboda działania a leasing samolotu lub jachtu

Umowy leasingowe dają większą swobodę działania leasingobiorcy, ponieważ zwykle są zawierane na krótszy okres. Kontrakt leasingowy trwa od około 3 do 7 lat i nie przekracza 12 lat. W ramach leasingu operacyjnego leasingobiorca (np. linia lotnicza) ma samoloty w dzierżawie od firmy leasingowej. W tym typie leasingodawca bierze na siebie dużą odpowiedzialność za ubezpieczenie samolotu i ewentualne jego serwisowanie. Przy tego rodzaju umowach firmy lotnicze korzystające z leasingu ponoszą niższe nakłady finansowe. Jedną z zalet leasingu wielkogabarytowego jest też ponoszenie niższego podatku przez firmy.

Dla młodych firm i o niedostatecznej wiarygodności kredytowej leasing jest szansą dodatkowego finansowania. Umowa leasingowa pozwala również na uniknięcie „zamrożenia” na długi czas pieniędzy. Poza tym, w przypadku, kiedy wybrany model samolotu lub statku nie jest już dłużej produkowany, leasing stanowi alternatywę. Dodatkowo, po wygaśnięciu pierwotnej umowy leasingu, firma leasingowa zazwyczaj umożliwia odnowienie kontaktu lub odkupienie samolotu po cenie wartości rezydualnej.

Dzierżawa samolotów i statków odgrywa szczególną rolę w przypadku małych i nowych firm. W przypadku większych podmiotów gospodarczych leasing jest sposobem na szybkie użytkowanie samolotów.

 

zamów rozmowę